FANDOM

Wyspa Wielkiego Żółwia - fikcyjna wysepka położona między Madagaskarem a Afryką, jedno z głównych miejsc akcji w opowiadaniu "Ostatni Rejs Nautilusa ". Swoją nazwę zawdzięcza pięciu półwyspom raz masywowi skalnemu na środku, przypominającym głowę, łapy i skorupę żółwia.

GeografiaEdytuj

Wyspa położona jest w archipelagu podobnych do niej skałek, pomiędzy Madagaskarem i Afryką. Kształtem przypomina olbrzymiego żółwia. Jej zewnętrzna część pokryta jest piaszczystymi plażami i klifami. W dalszej części porastają ją tropikalne lasy. Jednak główną część wyspy pokrywają olbrzymie skały, przypominające żółwią skorupę. Jedna z nich - Złoty Róg - skrywa zejście do jaskiń, ciągnących się głęboko pod ziemią. W jaskiniach tych ukryte jest źródło legendarnej Wody Życia.

Rola w fabuleEdytuj

Tysiące lat temu wyspa była kolonią Starożytnych Kretonów. Stworzyli tu oni potężną fortecę oraz armię kamiennych robotów - golemów. Jednak z nieznanych przyczyn kolonię porzucono, a większość golemów zniszczono.

W roku 1967 do wyspy dopłynął kapitan Nemo. Nie mogąc jednak wrócić, by nie nararzać się na śmierć, osiadł w jednej z jaskiń pod wyspą.

W samym opowiadaniu wyspa pierwszy raz pojawia się w piątym rozdziale. Główni bohaterowie zostają wyrzuceni na jej brzeg przez potężną falę - jedno z licznych zabezpieczeń na drodze do Wody Życia. Po krótkich poszukiwaniach udaje im się odnaleźć ruiny starokretońskiej twierdzy i aktywować jednego z pozostałych golemów. Z jego pomocą odkrywają zejście do podziemi, jednak aktywacja po wielu latach mechanizmów w fortecy wywołuje potężną burzę. W jej wyniku cała wyspazostaje zatopiona, jednak bohaterom udaje się uciec.